perjantai 24. heinäkuuta 2009

haaveilija.

Olen uneksija sanan kaikissa merkityksissä. Näen usein unia ja muistan ne aamulla elävästi. Uneksin ja haaveilen myös hereillä ollessa.. matkoista, pienistä kodin ehostuksista, musiikkia kuunnellessa, metsässä tarpoessa. Viime viikolla unessa minulle ilmestyi muffinssiresepti, muisto reseptistä oli seuraavana päivänä niin vahva, että päätin toteuttaa unen reseptin: mansikka-valkosuklaamuffinsseja, nam.

Kesätyöni metsässä lähellä pääkaupunkiamme on ollut paikoin unenomaista. Mahtavien asiakaspalveluhetkien lisäksi, olen päässyt unenomaiseen ihaniin maisemiin. Muassani olen vuoroin saanut kuljettaa pieniä koululaisia, jotka lapsen herkin silmin ja aistein ovat nauttineet luonnosta, toisinaan olemme työtoverien kanssa metsästäneet kasveja ja kartoittaneet uusia alueita. Sainpa eräs päivä viedä äitinikin ihastelemaan Lapin maisemista niin kovin erilaista satumaista metsää. Sillä sitä nämä kallioiset synkät kuusimetsät ovat, ronja ryövärin tytär metsiä.

Maistuvien reseptien ja enteiden lisäksi saan monet taulujeni aiheet unessa. Useasti olen herännyt keskellä yötä, etsinyt valoa ja muistikirjaa jonne olen äkkiä luonnostellut kuvia ja aamulla äimistellyt yön tuloksia, osa niistä on päätynyt seinille kehyksissä. Mistä haaveilen nyt? Kirpputorikierroksesta, päivän kestävästä kesälomaretkestä, kirsikoista, kotisohvasta, pienen ja sopivan laatikoston löytymisestä, viikonloppuna häämöttävästä mustikkareissusta ystävien kanssa...

Ei kommentteja: